SERVICEANMÄLAN
Fråga: Hur anmäler jag fel eller andra behov av service i mitt boende?
Svar: Du kan göra serviceanmälan dygnet runt via Mina sidor. Om du ännu inte registrerat dig på "Mina sidor" kan du göra det här.
BETALNING AV HYRA
Fråga: När ska hyran betalas?
Svar: Hyran betalas i förskott , och ska vara betald den sista vardagen i månaden före. D v s den sista augusti ska septembers hyra vara betald
INKASSOKRAV
Fråga: När får man en påminnelse om man inte betalat i tid?
Svar: Vi skickar ingen påminnelse utan det är du som hyresgäst som ansvarar för att hyran betalas i tid. Ett inkassokrav kostar hyresgästen en lagstadgad inkassoavgift på 160 kr och till detta tillkommer dröjsmålsränta.
UPPSÄGNINGSTID
Fråga: Hur lång uppsägningstid har man?
Svar: 3 månader, räknas alltid från den sista i månaden.
HEMFÖRSÄKRING
Fråga: Måste jag teckna hemförsäkring för min bostad? Svar: Ja, vi har som krav att våra hyresgäster har tecknat hemförsäkring. Kopia på försäkringsbrevet ska lämnas till oss vid inflyttning.VISNING AV LÄGENHETEN
Fråga: Är jag skyldig att visa min lägenhet när den är ledig för uthyrning? Svar: Ja , du är skyldig att visa upp lägenheten på lämplig tidpunkt.ANDRAHANDSUTHYRNING
Fråga: Får jag hyra ut min lägenhet till en kamrat?
Svar: Du får bara hyra ut lägenheten i dess helhet i andra hand om du har hyresvärdens tillstånd. Du kan får tillstånd om du har starka skäl för en tidsbegränsad uthyrning t ex. om du skall studera på annan ort under en tid.
PARABOL
Fråga: Är det tillåtet att sätta upp en parabol?
Svar: Inga paraboler får sättas upp utan samråd med GöteneBostäder. Tänk på att du som hyresgäst kan få betala skadestånd om t ex parabolen lossnar och skadar någon.
TEMPERATUREN I LÄGENHETEN
Fråga: Vilken temperatur skall det vara i lägenheten?
Svar: Värmen i din bostad är injusterad och temperaturen skall vara 20 grader dygnet runt.
HUSDJUR
Fråga: Får man ha katt i lägenheten?
Svar: Husdjur får du ha i lägenheten. Men bara om de sköts så att dina grannar inte störs och lägenheten inte blir skadad. Vår rekommendation är att du inte har mer än 2 katter eller hundar.
VÅR UTHYRNING AV LÄGENHETER
Fråga: Hur söker jag bostad?
Svar: För att söka bostad hos GöteneBostäder måste du stå i vår bostadskö. Läs mer om hur bostadskön fungerar i Uthyrningspolicy för AB GöteneBostäder. Här ställer du dig i bostadskön.
INFLYTTNING
Fråga: När har jag tillträde till lägenheten vid inflyttning?
Svar: Om inget annat har avtalats gäller hyreslagen §7 som säger: När hyrestiden har löpt ut skall hyresgästen senast påföljande dag lämna lägenheten och senast klockan 12 den dagen hålla lägenheten tillgänglig för den nye hyresgästen. Infaller dag då lägenheten skall tillträdas eller lämnas på en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, skall det istället ske nästa vardag.
SNÖRÖJNING
Fråga: När röjer ni snö i mitt bostadsområde?
Svar: Vi röjer med tre maskiner enl. följande turordning:
Maskin 1: Trygghetsboendet Heldesborg, Melonen, Furan 2, Furan 1, Lejonet, Liljan. Hjälmen 2/7. Det kan växla något men fastigheter med affärslokaler prioriteras alltid.
Maskin 2: Källby – Äldre-/trygghetsboendet Fridebogården, Sjökvarnsvägen 25, Sjökvarnsvägen 8. Lundsbrunn – Stationsvägen, Gullregnsvägen, Dalavägen. Götene – Hjälmen 2/7.
Maskin 3: Parkeringsytor vid Vikingagatan, Heldesborg, Melonen och Lejonet.
Utöver egna fastigheter sköter GöteneBostäder på uppdrag också snöröjning på ett antal fastigheter med andra ägare.
Notera att bolaget endast snöröjer transportytor samt tomma besöksplatser vid parkeringsytorna. Du som hyr en p-plats ska snöröja denna själv och du som hyr ett garage skottar själv undan framför porten.
STÖRNING
Fråga: Vad är en störning och vad gör jag om mina grannar stör?
Svar: Förhoppningsvis känns det tryggt att bo i ett flerfamiljshus, eftersom du har människor omkring dig. Men det är viktigt att tänka på att människor har olika referensramar. En del blir störda av sådant som andra inte bryr sig om. En del är kvällsmänniskor, medan andra går upp tidigt. För att fungera tillsammans och trivas krävs det att du tar hänsyn till andra, både inom de egna väggarna och i gemensamma utrymmen. Blir du störd, rekommenderar vi att du i första hand själv kontaktar din granne. Om grannen ändå inte upphör att störa dig, kontaktar du på vardagar vårt kontor på tfn 0511-38 62 08, efter kontorstid och på helger kontaktar du Säkerhetstjänst i Väst AB på vårt journummer 0510-202 50.
Exempel på störningar kan vara:
• Någon spelar musik på mycket hög volym.
• Högljudda fester.
• En hund skäller högt och länge.
• Någon borrar, spikar eller bankar sent på kvällen efter kl. 22.00.
• Någon använder tvättmaskin nattetid.
Naturligtvis ska du och din familj kunna röra er normalt i lägenheten utan att vara rädda för att betraktas som störande. Nattetid bör du ta extra hänsyn så att grannarna inte blir störda.
Störningsjouren – om inget annat hjälper
Är störningen kraftig och inträffar efter kontorstid kan du ringa Säkerhetstjänst i Väst AB 0510-202 50.
Din anmälan behandlas till hundra procent anonymt, men du måste uppge ditt namn, adress och telefonnummer om störningsjouren skulle behöva mer information. Tala om vad som händer och vem som stör dig. En hyresgäst som återkommande stör sina grannar kan förlora rätten till lägenheten.
Efter din anmälan åker störningsjouren ut till det aktuella bostadsområdet och gör en bedömning av läget. Om det bedöms som störande, kontaktas den som stör personligen och GöteneBostäder underrättas.
Vid en andra utryckning av Störningsjouren på bekräftade störningar blir den som stör debiterad en utryckningskostnad.
Vid det tredje störningstillfället sägs hyreskontraktet upp för den störande.
Vi strävar hela tiden efter att öka trivseln för våra boende. Störningsjouren är en trygghet för dig som bor hos oss. Vi behandlar alla störningar enligt gällande lagstiftning.
Husdjur
- Mata inte fåglarna, eftersom det kan locka till sig råttor och möss.
- Lämna inte djur utan tillsyn i lägenheten någon längre tid.
- På grund av allergier får husdjur inte vistas i tvättstugorna och övriga gemensamma utrymmen.
- Hundar ska rastas utanför bostadsområdet och du plockar själv alltid upp efter din hund.
- Håll din katt under uppsikt samt koll på att den inte uträttar sina behov i sandlådor, rabatter mm
BESTÄLLT UNDERHÅLL SAMT REPARATIONER I DIN LÄGENHET
Fråga: Vad händer om jag inte passar den tid som jag själv som hyresgäst kommit överens om med en av era hantverkare (målare, elektriker mm)?
Svar: När du som hyresgäst bokat tid med en av våra entreprenörer ansvarar du för att du är på plats enligt överenskommelse och håller avtalad tid.
I annat fall kommer du som hyresgäst att debiteras kostnaden för en arbetstimme.